Om helgen och en ny ring

14 Nov

Jag har haft en bra helg. Trodde att jag höll på att bli sjuk i slutet av veckan men en dags vila verkar vara allt som behövdes för att det skulle vända. I lördags hade vi gäster över – Morikos pojkvän Obi och hans husse och matte. Moriko har en sån himla energi. Efter ett par timmar la sig Obi utmattad i soffan medan Moriko fortsatte leka apport (de är Chihuahour om någon missat det).

I går åkte jag och sambon en vända till Ingelstad. Jag har så mycket jul-pyssel i huvudet och kikade på alla jul-prylar för inspiration. Jag vill så gärna göra en adventsljusstake, eller snarare hitta en färdig (eller bara ett fat i rätt modell) och pynta det. Men det är svårt att hitta något när man har en bild i huvudet exakt hur det ska se ut. Hittade jag en i rätt färg var den i fel material eller någon detalj som inte stämde osv. Jag kan bli rätt petig ibland när jag har en idé, måste dock erkänna att jag gillar att jaga runt tills jag hittar den rätta produkten.

via

På Rusta köpte jag de här små svamp-lampor i glas, brukar inte gilla glasprydnader så ofta men dessa är så söta, faller för det mesta med skogstema just nu! Längtar tills det är dags att julpynta!

Det som kickade igång all jul-inspiration var faktiskt ett besök på Panduro tidigare i veckan. Ofta får jag inspiration av bilder, natur, tidningar, bloggar, foton men ibland räcker det att gå i en pyssel-affär och titta på allt material! Jag kan gå runt jätte länge och tänka på vad jag skulle kunna kombinera med vad eller vad som funkar med det jag redan har hemma, roligast är att komma på nya sätt att använda något…sen så måste jag visa Hobbyguiden, Panduros egna bok. Den beskriver alla olika tekniker och fick mig att vilja pröva på en massa nya saker, plus att den påminde mig om pyssel jag gjorde för evigheter sen, som t.ex. geléljus. Minns att jag pyntade geléljusen med alla möjliga olika saker och hur kul det var. En annan jätte bra grej med boken är att den har diagram över vilka material deras olika färger, penslar, lim (m.m.) ska användas till, precis vad jag behöver!

Jag har en stor kakform som föreställer en uggla. Jag köpte den begagnat på tradera, den är jätte fin men helt värdelös att använda. Har länge tänkt måla den vit och hänga upp den på väggen. Nu vet jag, tack vare boken, precis vilken färg jag ska köpa. Men mer om boken senare…

När vi kom hem igår rafsade jag runt ibland pyssel-lådorna och gjorde lite håraccessoarer. Och en knapp-ring av en helt vanlig hårsnodd och en stor knapp. Bara att trä igenom snodden i ett kors så att du har som två ringar på undersidan. Super enkelt och elastiskt så den passar alla storlekar. Väldigt lik den här ringen som min vän Malin gjorde en gång (hennes nya blogg finner du här).

Min kamera är fortfarande inlämnad på lagning så tillsvidare får det duga med webcam bilder och foton tagna med sambos kompaktkamera.

^
Click here

Leave a Reply

